Kohtuus kaikessa

Päihteettömyys on terveydelle edullista, mutta kohtuullinen alkoholinkäyttö ei ole diabeetikoille sen vaarallisempaa kuin muillekaan. Diabeetikon on tiedettävä, miten hänen käyttämänsä lääkkeet ja alkoholi vaikuttavat toisiinsa. Insuliiniin sekä insuliinineritystä lisääviin tablettilääkkeisiin liittyy liian matalan verensokerin riski.

Runsaan alkoholinkäytön yhteydessä verensokeri voi helposti laskea liikaa, jos juo pelkästään sokerittomia alkoholijuomia ja unohtaa syödä.

Verensokerin lasku on alkoholin vaikutuksen alaisena diabeetikolle vaarallisempaa kuin muulloin, koska alkoholi estää sokerin vapautumista maksasta. Humalassa ei välttämättä tunnista matalan verensokerin oireita eikä diabeetikko ehkä pysty korjaamaan tilannetta ajoissa. Hypoglykemiavaaran vuoksi on tärkeää, että  alkoholia juo vain sen verran, että pystyy huolehtimaan itsestä ja diabeteksen hoidosta.

Muista ainakin nämä

Diabeetikon on syytä muistaa juhliessaan nämä perusasiat:
  • Jos juo alkoholia useamman annoksen, on muistettava myös syödä. Jos ei syö mitään, pitää juoda välillä sokerillisia juomia.
  •  Tanssiminen vaatii lisähiilihydraattia enemmän kuin istuskelu.
  • Juhlaillan jälkeen ylimääräinen yöpala on tarpeen, koska verensokeri voi laskea matalalle yön aikana tai seuraavana aamuna. Näin voi käydä, vaikka verensokeri olisi sopiva, kun menee nukkumaan. Ylimääräinen yöpala on erityisen tarpeellinen, jos käyttää pitkävaikutteista glargiini-insuliinia (Lantus).
  • Verensokerin seuraaminen on tärkeää, jotta oppii tuntemaan, miten verensokeri käyttäytyy alkoholin nauttimisen yhteydessä. Kannattaa mittata verensokeri ainakin illalla nukkumaan mennessä.
  • Illan pitkävaikutteisen detemir- (Levemir)/NPH-insuliinin (Protaphane) määrää voi vähentää pari yksikköä, varsinkin jos illan aikana on tanssinut tai muuten liikkunut. Iltainsuliinia ei kuitenkaan saa jättää kokonaan pistämättä!
  • Kannattaa aina kertoa ystäville diabeteksesta, jotta he osaavat toimia, jos verensokerisi laskee liian alas.
  • Kannattaa pitää mukana diabetestunnusta ja Minulla on diabetes -korttia.
On hyvä myös muistaa, että alkoholi on energiaa ja myös sokerittomissa eli hiilihydraatittomissa alkoholijuomissa on yllättävän paljon energiaa. Esimerkiksi 1 dl kuivaa valkoviiniä sisältää noin tuplasti sen määrän energiaa, mitä on 1 dl:ssä sokerillista virvoitusjuomaa.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje