Erilaiset ruokavaliot

Erilaiset ruokavaliot



Mahdolliset lisäsairaudet saattavat tuoda haasteita diabeetikoiden ruokailuun, kun diabetekseen sairastumisesta on jo pidempi aika.
Diabeetikot sairastuvat muuta väestöä useammin keliakiaan. Jos diabeetikolle ilmaantuu muita ruokavaliohoitoa vaativia sairauksia, hänen tulisi saada asiantuntevaa ravitsemusohjausta mieluiten ravitsemusterapeutilta.

Hyvä tietolähde erityisruokavalioiden toteutukseen on Erimenu.

Kasvisruoka, vegaaniruoka

Kasvisvoittoinen ruokavalio sopii hyvin diabeetikoille. Diabeetikko voi noudattaa esimerkiksi lakto-ovo-vegetaristista ruokavaliota, jossa käytetään kasvikunnan tuotteiden lisäksi munaa ja maitotuotteita. Siinä kovan eläinrasvan määrä jää niukaksi ja pehmeää rasvaa saadaan hyvin. Kuidun saanti on runsasta, kun täysjyväviljaa ja kasviksia käytetään monipuolisesti.


Monet muuten kasvisruokavaliota noudattavat syövät kalaa. Tämä helpottaa huomattavasti terveellisen ja monipuolisen ruokavalion koostamista. Sen sijaan sellainen ruokavalio, jossa liha ja joissain tapauksissa myös maito jätetään pois, mutta makeiset, valkoinen vilja ja rasvaiset herkut saavat jäädä, voi johtaa jopa aliravitsemukseen.

Vegaaniruokavalio eli ruokavalio, jossa käytetään vain kasvikunnan tuotteita, sopii myös diabeetikoille. Jotta ruokavaliosta tulee ravitsemuksellisesti riittävä, vegaanin on kuitenkin syytä perehtyä perusteellisesti sekä ruokavalion koostamiseen että ruoanlaittoon. Papuja, linssejä, pähkinöitä, manteleita tai siemeniä tulisi syödä päivittäin. Riittävän ruoanlaittotaidon mittari on, että osaa tehdä ruokaa pavuista, linsseistä ja soijavalmisteista.

Energiansaannin riittävyys ei ole vegaaniruokavaliossa ongelma, jos syö kunnollisia aterioita sekä esimerkiksi välipaloina pähkinöitä ja siemeniä. Tällaisessa ruokavaliossa saattaa tulla runsaastikin rasvaa, mutta kyse on kuitenkin pehmeästä rasvasta.

Kasvissyöjän pitää huolehtia riittävästä energian ja proteiinin saannista. Lisäksi on tarpeen turvata B12-vitamiinin, D-vitamiinin, kalsiumin ja raudan riittävä saanti.

B12-vitamiinia ei ole kasvikunnan tuotteissa, mutta sitä saa vitamiinivalmisteista tai B12-vitamiinilla rikastetuista elintarvikkeista.

D-vitamiinin riittävästä saannista on tärkeää huolehtia esimerkiksi käyttämällä D-vitamiinivalmistetta, koska D-vitamiinilla on monia terveysvaikutuksia. Sitä saa sekaruoastakin helposti liian vähän.

Tärkeitä raudan lähteitä kasvissyöjälle ovat täysjyväviljat. Kalsiumilla rikastettuja tuotteita, esimerkiksi kaura- ja soijajuomia, on hyvin tarjolla, joten kalsiumin saannin turvaaminen ei ole vaikeaa.



Keliakia, gluteeniton ruoka

Tyypin 1 diabeetikon alttius sairastua keliakiaan on 3–4-kertainen verrattuna muuhun väestöön. Tyypin 2 diabeetikot eivät sairastu keliakiaan muuta väestöä yleisemmin.

Keliakia on sairaus, jossa vehnän, rukiin ja ohran sisältämä gluteeni aiheuttaa ohutsuolessa tulehdusreaktion ja suolinukanvaurion. Hoidon perusta on elinikäinen ruokavalio.

Keliakiaa sairastava voi käyttää gluteenittomia tuotteita, vehnätärkkelyspohjaisia tuotteita ja ns. puhdaskauraa. Keliakiaa sairavalle sopivien tuotteiden luettelo löytyy Keliakialiiton verkkosivuilta www.keliakialiitto.fi.

Monet keliakiaa sairastaville sopivat viljavalmisteet sisältävät huomattavasti vähemmän kuitua kuin vastaavat tavalliset tuotteet. Diabeetikon kannattaa valita mahdollisimman paljon kuitua sisältävä tuote.

Monet gluteenittomat makeat leivonnaiset sisältävät runsaasti rasvaa. Gluteenittomat tuotteet saattavat olla rakenteeltaan tiiviitä ja sisältävät myös sen takia usein enemmän energiaa kuin vastaavat tavalliset tuotteet.

Niiden diabeetikoiden, jotka arvioivat aterioidensa hiilihydraattimääriä insuliinin annostelua varten, on syytä kiinnittää erityistä huomiota gluteenittomien leipien ja muiden leivonnaisten hiilihydraattipitoisuuteen. Hiilihydraattimäärä esimerkiksi leipäviipaleessa saattaa olla sama kuin tavallisessa tuotteessa, mutta se voi myös olla jopa kaksinkertainen. Gluteenittomien tuotteiden pakkauksesta löytyy aina ravintoainesisältö, josta hiilihydraattimäärä on mahdollista tarkistaa.



Laktoosi-intoleranssi

Laktoosi-intoleranssi on yleinen suomalaisten vaiva. Laktoosi-intolerantin suolesta puuttuu entsyymi, joka pilkkoo maitosokerin (laktoosin) imeytyvään muotoon.

Jonkinasteinen laktaasi-entsyymin puute on noin 18 prosentilla suomalaisista. Bakteerit käyttävät paksusuolessa imeytymättömän laktoosin kaasuksi ja hapoksi, mistä monilla seuraa ilmavaivoja, vatsakipua ja jopa ripulia. Diabetes ei lisää laktoosi-intoleranssin todennäköisyyttä.Laktoosi-intoleranssin hoitona on laktoosin vähentäminen ruokavaliossa tasolle, jossa oireet ovat siedettäviä. Monilla se tarkoittaa sitä, että kerralla nautittu laktoosin määrä on alle yhden gramman. Useimmille riittää se, että valitsee juoksevista maitotuotteista vähälaktoosisia vaihtoehtoja (HYLA, Into). Tarvittaessa voi käyttää laktoosittomia maitotuotteita (Eila).

Kypsytetyt juustot ovat aina laktoosittomia. Leipärasvojen sisältämän laktoosin määrä on niin pieni, että se ei yleensä aiheuta ongelmaa. Maitoa, maitojauhetta, herajauhetta tai laktoosia saattaa löytyä yllättävistäkin elintarvikkeista. Jos on kovin herkkä laktoosille, kannattaa pakkausmerkinnät tutkia tarkkaan.


Munuaisia suojaava ruokavalio

Mikroalbuminuria tarkoittaa sitä, että verenkierrosta erittyy virtsaan jatkuvasti normaalia enemmän albumiini-nimistä veren valkuaista. Se voi olla merkki alkavasta diabetekseen liittyvästä munuaisvauriosta, nefropatiasta, ja kasvaneesta valtimotaudin vaarasta. Vaurion etenemistä voidaan estää tai hidastaa tehokkaalla hoidolla.

Hoidon kulmakiviä ovat hyvä verensokeritasapaino ja tehokas verenpaineen ja veren rasvojen hoito. Suolan määrään ja rasvan laatuun on syytä kiinnittää huomiota. Ruokavalion proteiinin määrässä ei kannata ylittää suosituksen rajoja. Diabeetikko, jolla on todettu mikroalbuminuriaa, tarvitsee asiantuntevaa ruokavalio-ohjausta ruokavalion kokonaisuuden tarkistamiseen.

Munuaisia suojaavan ruuan muistilista

  • Mahdollisimman vähän suolaa
  • Muista varoa piilosuolaa!
  • Leikkeleitä niukasti (juusto, makkara, täyslihaleikkeleet) 
  • Suosi täysjyväisiä ja vähäsuolaisia viljatuotteita
  • Suosi pehmeitä, kasviöljypohjaisia rasvoja
  • Syö kohtuudella eläinkunnan tuotteita ja maitoa vain ruokajuomana, ei janojuomana
  • Lisää kasvikunnan tuotteita eläinkunnan tuotteiden tilalle

Silloinkin kun diabeettinen nefropatia eli munuaissairaus on todettu, ruokavalion koostumuksen avulla voidaan vaikuttaa sairauden etenemiseen. Ruokavalio sovitetaan kunkin yksilölliseen tilanteeseen, ja se on tarpeen suunnitella yhteistyössä ravitsemusterapeutin kanssa. Ruokavalion muuttaminen rajusti omin päin voi johtaa liian rajoittuneeseen ja yksipuoliseen ravintoon.

Munuaismuutoksia voi parhaiten ehkäistä ja hidastaa hoitamalla hyvin verenpainetta, verensokeria ja veren rasvoja.



Gastropareesi

Mahalaukun tyhjenemiseen ja suolen toimintaan liittyvät ongelmat ovat yleisiä pitkään diabetesta sairastaneilla. Gastropareesin eli mahalaukun poikkeavan hitaan tyhjentymisen hoitoon käytetään ruokavaliota, jossa tilanteen mukaan edetään kohti helpommin sulavaa ruokaa. Huomio kiinnitetään ruoan rakenteeseen.

Perusajatuksena on, että ruoka-aineet ja valmistustapa valitaan niin, että ruoka olisi haluttaessa hienonnettavissa haarukalla. Samalla tulee pitää huolta siitä, että ruokavalion kokonaisuus on terveellinen. Ruokavalion toteuttaminen on haasteellista, ja siinä tarvitaan ravitsemusterapeutin antamaa ohjausta.


Vähähiilihydraattinen ruoka

Vähähiilihydraattisia ruokavalioita kutsutaan monilla nimillä, eikä aina ole helppoa tietää, mitä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla tosiasiassa tarkoitetaan.  Monet saavat vähähiilihydraattisista ruokavalioista apua painonpudotukseen ja verensokerin hallintaan, ja se on arvokas asia. Pitkäaikaistutkimuksissa ei ole havaittu, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla saavutettu painonpudoitus olisi pysyvämpi kuin tavanomaisella laihdutusruokavaliolla saavutettu. Painonhallinnassa olennaista onkin tehdä ruokailuun sellaisia parannuksia, joita voi noudattaa pysyvästi.
Amerikan diabetesliitto (ADA) on ottanut varovaisen myönteisen kannan vähähiilihydraattisen ruokavalion lyhytaikaiseen käyttöön laihdutustarkoituksessa tyypin 2 diabeetikoilla. (Lähde: Diabetes Care, tammikuu 2011, liitelehti Standards of Medical Care in Diabetes – 2011) Hiilihydraattien määrän rajoittamista alle 130 grammaan vuorokaudessa ei suositella.
 

Hiilihydraattien vähentäminen turvallisesti

DIABETES SUPPILOVAHV 01
  • Jätä ”höttöhiilihydraatit” pois. Kuiduttomien, sokeripitoisten elintarvikkeiden kuten virvoitusjuomien, sokerimehujen, makeisten, makeiden leivonnaisten, perunalastujen ja pikaruuan vähentäminen tai poisjättäminen ruokavaliosta on hyväksi aina. Pienennä perunan, riisin ja pastan annoskokoa.
  • Huolehdi hyvien hiilihydraattien saannista: erilaiset juurekset, hedelmät ja marjat sekä täysjyvävilja ja maitotuotteet ovat laadukkaita hiilihydraattilähteitä, niistä saat tärkeitä ravintoaineita.
  • Älä vähennä hiilihydraatteja liikaa: ruokavalion monipuolisuus ja elimistön riittävät sokerivarastot taataan noin 130 grammalla hiilihydraatteja päivässä. Sen saat päivän mittaan esimerkiksi seuraavista ruuista: neljä ruisleipäviipaletta, kaksi lasillista maitoa, kaksi hedelmää, 2 dl marjoja, yksi peruna, 200  grammaa juureksia.
  • Kiinnitä huomiota rasvan laatuun: vaihda kovaa rasvaa öljymäiseen rasvaan. Rypsiöljyssä on ihanteellinen rasvahappojen suhde. Rasvan kokonaismäärää ei kannata lisätä paljon.
  • Valitse proteiinipitoisista ruuista mieluiten vaaleata lihaa ja kalaa. Älä lisää proteiinipitoisten ruokien käyttöä varsinkaan, jos munuaisissasi on pienikin vaurio tai sinulla on kihti.
  • Perunan ja riisin poisjättäminen ei ole ravitsemuksellisesti haitallista, jos ruokavalio sisältää täysjyväviljatuotteita, hedelmiä ja marjoja sekä monipuolisesti vihanneksia  ja juureksia.
  • Selvitä ruuan vaikutus verensokeriin: mittaa verensokeri ennen ruokailua ja 1–2 tuntia sen jälkeen. Aamiaisen hiilihydraattimäärässä kannattaa ottaa huomioon, että aamulla insuliinin – oman ja pistetyn – tarve on suurempi kuin muina vuorokauden aikoina.

Tärkeää tietää vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta

KEITTOKIRJA 0659

Tiukka karppaaminen ei sovi tyypin 1 diabeetikoille, lapsille eikä ihmisille, joilla on alkava munuaistauti.

Munuaisten vajaatoimintaa sairastava tarkkailee proteiininsaantia. Munuais- ja maksaliitto on laatinut yhteistyössä alan asiantuntijoiden kanssa ravitsemussuositukset munuaisten vajaatoiminnan hoidosta. Samat hoitolinjat koskevat myös diabeettisen munuaisten vajaatoiminnan hoitoa.

Kun munuaisten toiminnan vajaus on lievä, kohtalainen tai vaikea, proteiinin saanti sopeutetaan tarvetta vastaavaksi. Usein se tarkoittaa liiallisen proteiininsaannin vähentämistä, jolloin myös munuaiselle haitallisen fosforin saanti vähenee. Liiallisen proteiinin ja fosforin saannin välttäminen auttaa säilyttämään munuaistoiminnot ja hidastamaan luustosairauksien sekä sydän- ja verisuonitautien ilmaantumista. Tiukasta vhh-dieetistä saa helposti liikaa proteiinia.

Tärkeää munuaisten hoitoa on saavuttaa hyvä verenpainetaso ja kohtuullisen hyvä sokeritasapaino. Lisätietoa munuaisten vajaatoiminnastalöytyy Munuais- ja maksaliiton sivuilta.

Vhh-dieetti supistaa maksan sokerivarastot

Kuitupitoiset, hitaasti imeytyvät hiilihydraattilähteet takaavat, että elimistössä on sen tarvitsemaa ”polttoainetta”, verenglukoosia. Glukoosia tarvitaan fyysisen aktiivisuuden ylläpitoon ja kaikkiin elintoimintoihin, erityisesti aivojen toimintaan.

Aikuisen ihmisen elimistö käyttää lepotilassa glukoosia 6–10 grammaa tunnissa painosta riippuen, ja voimakkaassa rasituksessa sokerin tarve voi olla moninkertainen. Sokeria vapautuu aterioiden välillä maksassa olevasta varastosta, tai maksa tekee sokeria valkuaisaineista insuliinin säätelemänä.

Tiukka vähähiilihydraattinen ruokavalio voi sotkea tyypin 1 diabeetikon sokeritasapainon. Jos ruokavaliossa on hyvin vähän hiilihydraatteja, maksan sokerivarastot käyvät niukoiksi, mikä altistaa vakavalle verensokerin laskulle.

Elimistö tarvitsee insuliinia

Tyypin 1 diabeteksen hoidossa tarvitaan aina pistettyä insuliinia, sillä tyypin 1 diabetesta sairastavan elimistössä ei erity insuliinia. Tilanne ei korjaannu laihduttamalla, eikä tiukalla vhh-dieetillä – ei tyypin 1 diabetesta sairastavilla lapsillakaan.

Nykyaikainen monipistoshoito matkii terveen haiman toimintaa: kun ihminen syö hiilihydraattipitoista ruokaa, insuliinia erittyy juuri tarvittava määrä viemään sokerin pois verestä kudosten käyttöön.

Aterioilla pistettävä insuliini mahdollistaa joustavan ruokailun.

On hyvä muistaa, että myös rasvainen ja proteiinipitoinen ruoka lisää insuliinin tarvetta. Sopiva insuliinimäärä on kokeiltava varovaisesti itse. Lisäksi perusaineenvaihdunta tarvitsee ympäri vuorokauden pienen määrän insuliinia.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje