Helli mieltäsi

Diabetes ja mieli


Ajoittainen alakulo vai masennus? 

Ajoittainen alakulo kuuluu jokaisen ihmisen elämään. Mutta kun synkkä mieli jatkuu viikosta ja kuukaudesta toiseen, kyse on vakavasta sairaudesta – masennuksesta. On tärkeää puuttua syvenevään masennukseen ajoissa. Mitä aiemmin hoidot päästään aloittamaan, sitä paremmin ne tehoavat.

Voit itsekin kohottaa omaa mielialaasi monin tavoin:

  • syö monipuolisesti, keveästi ja säännöllisesti
  • lepää riittävästi ja vältä stressiä
  • opettele rentoutumaan
  • hanki harrastus, joka tuottaa sinulle iloa
  • vaali tärkeitä ihmissuhteitasi
  • muista nauraa – elämän ei tarvitse olla aina vakavaa.

Aina diabetesta ei jaksa

Moni diabeetikko kokee syyllisyyttä myös siitä, ettei hoida itseään niin hyvin kuin periaatteessa olisi mahdollista. Silloin kun menee huonosti, on vielä vaikeampaa löytää voimia hoitaa itseään, mikä lisää syyllisyyttä. Tästä tulee helposti kierre.

Kun diabeteksen hoito tuntuu vaikealta, kannattaa keskustella puolison, ystävien, lääkärin tai hoitajan kanssa. Tarvittaessa diabeetikko voi sopia tavallista tiheämmistä käynneistä hoitopaikassa.

Diabeetikoiden riski sairastua myös varsinaiseen masennukseen on jonkin verran kohonnut. Syitä on nykytiedon valossa useita: psyykkisten tekijöiden lisäksi epäillään, että diabetekseen liittyvät fysiologiset tekijät altistavat masennukselle.

Uusimpien tutkimusten mukaan myös vakava masennus voi altistaa insuliiniresistenssille ja sitä kautta mahdollisesti tyypin 2 diabetekselle.

Pitkään korkeana pysyvä verensokeri aiheuttaa usein masennuksen kaltaisia oireita kuten vetämättömyyttä, haluttomuutta ja alavireisyyttä. Jos mieliala ei kohoa sokeritasapainon parantuessa, masennuksen hoitoon on syytä hakea apua.

Toisten diabetesta sairastavien tapaaminen on usein kannustavaa. Mistä tukea -sivulta löydät vinkkejä muun muassa siitä, mistä löydät vertaistukea.


Mieliala ja verensokeri

Korkea tai liian matala verensokeri sekä verensokerin nopeat vaihtelut saattavat aiheuttaa mielialan muutoksia. Korkeisiin verensokeriarvoihin liittyy usein väsymystä, haluttomuutta, alavireisyyttä tai ärtyneisyyttä.

Liian matalan verensokerin oireita voivat olla väsymys, keskittymisvaikeudet, ärtyneisyys, jopa aggressiivisuus.

Jos sokeritasapaino on huono eikä se yrityksistä huolimatta parane, mieli masentuu helposti. Toisaalta liiallinen stressi, jännitys ja huoli lisäävät stressihormonien eritystä ja voivat siten nostaa verensokeria.

Jos stressaava tilanne jatkuu pitkään, kannattaa neuvotella lääkärin kanssa diabeteslääkityksen mahdollisesta tehostamisesta. Kun sokeritasapaino on kunnossa, myös stressin sietokyky kasvaa.



Sivua viimeksi päivitetty: 2.8.2017
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje