Elintavat

Syöminen

Tyypin 2 diabeteksen hoidossa tavoitellaan sellaisia muutoksia ruokatottumuksissa, joilla edistetään painonhallintaa, saavutetaan paremmat veren rasva- ja sokeripitoisuudet ja paremmat verenpainearvot sekä turvataan ruokavalion ravitsemuksellinen riittävyys. Samalla pyritään siihen, että muutoksista huolimatta syömisestä voi nauttia.

Etusijalla on painonhallinta, sillä ylipainoisella jo muutaman kilon painonpudotus – puhumattakaan useammista kiloista – usein vaikuttaa samalla edullisesti kaikkiin muihin osatekijöihin, ilman että niihin kiinnitetään erillistä huomiota.

Ruokatottumuksia voi tarkastella ruuan laadun, ruuan määrän ja muun syömiseen liittyvän käyttäytymisen näkökulmista. Painonhallinnassa oleelliset ratkaisut lähtevät useimmiten viimeksi mainitun muutoksista. Sitä kautta saavutetaan myös tarvittavat ruuan määrän muutokset.

Painonhallinta

Painonhallintaan kuuluu sekä painon putoaminen että sen pitäminen alemmissa lukemissa. Käytännössä painonhallinta tarkoittaa sitä, että syödyn ruuan energiamäärän saa pysymään aikaisempaa selvästi pienempänä. Jotkut selviävät tästä pienentämällä annoskokoja, toiset valitsevat lisäksi vähemmän energiaa sisältäviä ruokia. Suuri osa joutuu miettimään laajemmin ruokaan liittyvää käyttäytymistään.

Kuureista painon hallintaan

Laihdutuskuuri lupaa nopeaa laihtumista, eikä sitä ole tarkoitettu noudatettavaksi loppuelämää. Se voi olla jopa vaarallinen, jos se kestää pitkään.

Painonhallinta sen sijaan perustuu siihen, että tehdään ruoka- ja liikuntatottumuksiin sellaisia muutoksia, joita voidaan pitää yllä pitkiäkin aikoja terveyden vaarantumatta. Muutokset pikemminkin tukevat terveyttä. Kun tottumuksia muuttaa harkiten ja suunnitelmallisesti, voi tuntea olevansa painonsa herra, eikä päinvastoin.

Liikunta

  • tehostaa sokeriaineenvaihduntaa
  • kohottaa mielialaa
  • lisää jaksamista
  • parantaa veren rasva-arvoja
  • alentaa verenpainetta
  • pienentää veren hyytymisriskiä
  • auttaa painonhallinnassa

Liikunta on tärkeä osa tyypin 2 diabeetikon elämää. Sen tulisi kuulua diabeetikon jokaiseen päivään: silloin se tukee diabeteksen hoitoa ja auttaa jaksamaan arjessa. Liikunta ja ruokavalio yhdessä ovat tärkeimmät painonhallinnan keinot.

Liikunnan suotuisat vaikutukset terveydelle ovat yleisesti tiedossa, ja ne korostuvat tyypin 2 diabeetikoilla. Säännöllinen liikunta parantaa veren sokeritasapainoa ja rasva-arvoja, laskee verenpainetta ja parantaa insuliiniherkkyyttä. Lisäksi säännöllinen kestävyysliikunta ja lihasvoimaharjoittelu laskevat pitkän aikavälin sokeritasapainoa, HbA1c-arvoa.

Kohtalaisen kuormittava ja rasittava liikunta parantaa insuliiniherkkyyttä välittömästi liikuntasuorituksen jälkeen. Vaikutus voi kestää jopa kolmen vuorokauden ajan ja vähimmilläänkin insuliiniherkkyys on tehostunut 24 tuntia liikunnan jälkeen.

Vaikka liikunnan lisääminen ei laihduttaisikaan, se vaikuttaa myönteisesti kehon koostumukseen: lihasmassa lisääntyy ja rasvan osuus vähenee. Muutos kehon koostumuksessa parantaa insuliiniherkkyyttä ja tehostaa sokeriaineenvaihduntaa.

Riittävä määrä liikuntaa parantaa myös unen laatua.

Uni

Joka toisella tyypin 2 diabeetikolla on uniapnea ja toisaalta noin 40 prosentilla uniapneaa sairastavista on tyypin 2 diabetes. Hoitamaton uniapnea heikentää unen laatua, erityisesti syvä uni häiriintyy. Elimistö kärsii stressistä, verenpaine nousee, verenkiertoelimistö joutuu koville. Päivällä väsyttää, muisti heikkenee, samoin keskittymiskyky. Stressi ja väsymys nostavat verensokeria.

Suurimmalla osalla tyypin 2 diabeetikkoja uniapnea on toteamatta ja hoitamatta.

  • Uniapnean oireita ovat mm. voimakas kuorsaus, katkokset hengityksessä (10 sekuntia tai vähemmän) ja päiväväsymys.


Sivua viimeksi päivitetty: 31.7.2018
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje