Tuoreet aiheet ja uutiset meiltä

rss Ajankohtaista

17.3.2017

Tutkimus: HIIT-harjoittelu parantaa nopeasti lihasten glukoosiaineenvaihduntaa ja insuliiniherkkyyttä tyypin 2 diabeetikoilla

Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kovatehoinen intervalliharjoittelu (High Intensity Interval Training eli HIIT) parantaa nopeasti lihasten glukoosiaineenvaihduntaa ja insuliiniherkkyyttä tyypin 2 diabeetikoilla. Jo kahden viikon harjoittelujakson jälkeen reisilihasten glukoosin käyttö normalisoitui terveitten tasolle.


- Kovatehoinen HIIT-harjoittelu tuottaa muutoksia aineenvaihduntaan hyvin nopeasti. Pidemmällä aikavälillä ei kuitenkaan ole osoitettu suuria eroja HIIT-harjoittelun ja kohtuullisesti kuormittavan kestävyysharjoittelun välillä. Lähinnä suurimmat hyödyt tulevat HIIT-treenin vaatimasta vähäisemmästä ajankäytöstä, väitöskirjatutkija Tanja Sjöros toteaa.

Tutkimuksessa intervalliharjoittelua tai perinteistä kestävyysharjoittelua treenasivat ensin terveet neli-viisikymppiset miehet. Myöhemmin samanlaisen kahden viikon pituisen liikuntajakson toteutti myös ryhmä insuliiniresistenttejä henkilöitä, joista osa sairasti tyypin 2 diabetesta ja osa vasta diabeteksen esiastetta eli heillä veren sokeripitoisuus oli kohonnut, mutta ei vielä ollut todettu varsinaista tyypin 2 diabetesta.

- Lähtötilanteessa näillä insuliiniresistenteillä henkilöillä lihasten glukoosiaineenvaihdunta ja insuliiniherkkyys olivat huomattavasti alentuneet terveisiin verrattuna. Kuitenkin jo kahden viikon HIIT-harjoittelun, siis vain kuuden harjoituskerran jälkeen, reisilihasten glukoosiaineenvaihdunta saavutti terveitten harjoitteluryhmän lähtötason, Sjöros kertoo.

Myös perinteinen kestävyysharjoittelu on tuloksekasta

Glukoosiaineenvaihdunta ja insuliiniherkkyys lisääntyivät sekä kovatehoisen intervalliharjoittelun että perinteisen kestävyysharjoittelun jälkeen, joten sen perusteella harjoittelumuodon voi tutkimustulosten perusteella valita omien mieltymysten mukaan.

Liikunta alentaa aiemman tutkimustiedon perusteella verensokeria yhtä hyvin kuin diabeteslääkkeet. Siksi liikunta kuuluu olennaisena osana diabeteksen hyvään hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

- Erityisen hyvä uutinen on se, että sokeriaineenvaihdunnan tai kestävyyskunnon kannalta ei näytä olevan merkitystä harjoitteleeko kohtuullisella kuormitustasolla pidempiä jaksoja kerrallaan vai tekeekö sen sijaan muutamia täysivauhtisia sprinttejä. Kukin voi valita itselleen parhaiten sopivan harjoittelumuodon. Parhaimmat vaikutukset koko elimistön kannalta saa liikkumalla molempia menetelmiä käyttäen, Sjöros täsmentää.

Tutkijat neuvovat kuitenkin diabeetikkoa keskustelemaan lääkärinsä kanssa aloittaessaan uuden liikuntaharrastuksen. Esimerkiksi lääkityksen tarkistus voi olla tarpeen, jos liikunnan määrä muuttuu merkittävästi aiemmasta. Myös muut mahdolliset sairaudet pitää muistaa uutta liikuntaharrastusta suunniteltaessa.

Lue tutkimusuutinen kokonaisuudessaan Turun yliopiston tiedotteesta.

Englanninkielinen tutkimusartikkeli



Lisää aiheesta vuoden 2017 ensimmäisessä Diabetes-lehdessä

Diabetes-lehdessä 1/2017 julkaistussa artikkelissa käsitellään Turussa tehtyä tutkimusta. Siiä liikuntalääketieteen professori Urho Kujala Jyväskylän yliopistosta ottaa varovaisen kannan HIIT-harjoitteluun. Hänen mukaansa HIIT-harjoitteluun voi liittyä sydänriskejä erityisesti sellaisilla ihmisillä, jotka eivät ole aiemmin harrastaneet rasittavaa liikuntaa.

Diabetologi Markku Saraheimo ottaa jutussa kantaa HIIT-harjoittelun soveltuvuuteen tyypin 1 diabeetikoille. Hänen mukaansa HIIT-treenille ei ole estettä, jos verisuonisto on kunnossa. "Jos harrastaa kovatehoista intervallitreeniä, verensokerin nousu on otettava huomioon insuliinin annostelussa ja ruokailussa. "

Lue Diabetes-lehden HIIT-juttu tästä


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje