Ajankohtaista arkisto

12.12.2016

Tuore tutkimus: Voimaharjoittelu voi auttaa tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä

Voimaharjoittelun havaittiin juuri julkaistussa tutkimuksessa kasvattavan humaniiniksi kutsutun proteiinin määrää lihaskudoksessa miehillä, joilla oli kohonnut tyypin 2 diabeteksen riski. Lisäksi voimaharjoittelun myötä kohonnut humaniinin pitoisuus veressä oli yhteydessä parantuneeseen sokerinsietoon. Tutkijoiden mukaan humaniinilla voikin olla merkitystä tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä.

Tutkimus toteutettiin Itä-Suomen biolääketieteen yksikön, Turun yliopiston Paavo Nurmi -keskuksen, Karoliinisen instituutin ja Uppsalan yliopiston yhteistyönä.

Monenlaisesta liikunnasta on hyötyä tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä

Vähäinen fyysinen aktiivisuus ja ylipaino johtavat solujen mitokondrioiden toimintahäiriöön. Mitokondrioiden toimintahäiriön on havaittu olevan yhteydessä insuliiniresistenssiin kehittymiseen, mutta syy-seuraussuhde ei ole täysin selvä. Liikunta on joka tapauksessa erinomainen tapa parantaa sekä mitokondrioiden toimintaa että insuliiniherkkyyttä.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin 12 viikkoa kestäneen liikuntaintervention vaikutusta veren ja lihaskudoksen humaniinin määrään keski-ikäisillä miehillä, joilla oli todettu häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta. Osallistujat jaettiin kuntosali-, sauvakävely- ja verrokkiryhmiin.

Tulosten perusteella kuntosaliharjoittelu lisäsi lihaskudoksen humaniinipitoisuutta, mutta sauvakävely ei. Veren humaniinitasoihin ei kummallakaan liikuntamuodolla ollut selkeää vaikutusta. Aivan selkeää yhteyttä humaniinin ja insuliiniherkkyyden välillä ei havaittu, vaikkakin insuliiniherkkyys parani sauvakävelyryhmässä ilman, että humaniinin määrässä oli tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Yliopistonlehtori Mika Venojärvi Itä-Suomen yliopistosta tähdentää, että monenlaisesta liikunnasta on hyötyä diabeteksen ehkäisyssä. Eri liikuntalajien terveyshyödyt välittyvät kuitenkin erilaisten mekanismien kautta.

- Aikaisemmin olemme osoittaneet myös sauvakävelyn saavan aikaan lukuisia metaboliselta oireyhtymältä suojaavia muutoksia. Sauvakävelyharjoittelun aikaansaamat aineenvaihduntamuutokset näkyivät ”systeemitasolla” eli verestä tehtävissä määrityksissä. Kuntosaliharjoittelun vaikutukset puolestaan näkyivät tässä tutkimuksessa sokeriaineenvaihdunnan säätelyyn liittyvinä kudostason muutoksina lihaksen aineenvaihdunnassa.

Lähde: Itä-Suomen yliopiston tiedote


Palaa otsikoihin



Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje