Pakkausmerkinnät kannattaa katsoa

Pakkausmerkinnät syyniin


Diabeetikoille tärkeimmät pakkausmerkinnät

Monet ruokavalintoihin liittyvät ratkaisut tehdään jo kaupassa. Pakkausmerkintöjen huolellinen tutkiminen kannattaa, koska niiden avulla on mahdollista vertailla eri valmistajien tuotteita keskenään ja valita sopivin.

  • tuotteen energiapitoisuus
  • kuidun määrä
  • rasvan laatu ja määrä
  • suolapitoisuus

Lisäksi tieto hiilihydraattien määrästä on tarpeen kaikille diabeetikoille, jotka arvioivat aterioiden hiilihydraattimääriä.

Osa pakkauksissa olevista merkinnöistä on pakollisia, ja niiden on löydyttävä jokaisesta pakatusta elintarvikkeesta. Tähän ryhmään kuuluu muun muassa merkintä ”voimakassuolainen”, jota käytetään, jos tuote sisältää tavanomaisiin tuotteisiin nähden runsaasti suolaa. Osa merkinnöistä on vapaaehtoisia, mutta niiden käyttö on kuitenkin tarkkaan säädeltyä. Näitä ovat muun muassa ravintosisältötiedot, kuten rasvan määrä- ja laatutiedot, sekä ravitsemukselliset väitteet esimerkiksi ”vähennetty suolaa” tai ”runsaskuituinen”.

Hyvä tietää

  • Elintarvikkeen valmistus- ja lisäaineet ilmoitetaan aina niiden määrän mukaisessa järjestyksessä.
  • Listan ensimmäisenä on kerrottava se ainesosa, jota tuotteessa on eniten.
  • Suolan määrä löytyy valmistus- ja lisäaineiden listasta, mutta tuotteen natriumpitoisuus löytyy ravintosisältötiedoista.
  • Jos tuotteesta ilmoitetaan vain natriumpitoisuus, suolan määrän saa selville kertomalla Na-pitoisuus 2,5:llä.

Mikä on GDA?

Pakkauksissa on yleistynyt ravintoarvon ilmoitustapa, niin sanottu GDA-merkintä (Guideline Daily Amount).

GDA-merkinnän tavoitteena on havainnollistaa kuluttajalle tuotteen yhden annoksen ravitsemuksellista sisältöä. Pakkauksessa ilmoitetaan tuotteen yhden annoksen sisältämä ravintoaineen määrä ja tämän osuus prosentteina viitteellisestä päiväsaannista.

Viitteellinen päiväsaanti on sopimuksenvarainen asia. Tällä hetkellä vertailu tehdään siihen määrän kyseistä ravintoainetta, mikä sisältyy suositeltavaan ruokavalioon, kun energiaa saadaan 2 000 kcal päivässä. Toistaiseksi GDA-merkinnän käyttäminen on vapaaehtoista ja perustuu Euroopan elintarviketeollisuusliiton suositukseen.

GDA-merkintä voidaan tehdä kuvakkeena tai taulukkona. Siihen kuuluvat tiedot annoksen koosta ja ravintoaineiden määrästä annoksessa sekä selvästi erillisenä prosenttiluku, joka kertoo yhden annoksen osuuden suositeltavasta keskimääräisestä päiväsaannista.

Kun GDA-merkintää oppii lukemaan, se paljastaa tuotteen ravintosisällön varsin hyvin. Yhden annoksen sisältämä energiamäärä on oleellinen tieto, joka näin merkittynä löytyy vaivatta. GDA-merkinnässä ilmoitettuja ravintoaineiden prosenttiosuuksia voi olla helpompi tulkita kuin varsinaisia ravintoainemääriä.

Jos GDA-merkinnässä on annoksen suolan kohdalla luku 40 %, tarkoittaa se, että yhdestä annoksesta tulee 40 prosenttia suositellusta päivittäisestä suolan määrästä. GDA-merkintä on parhaimmillaan silloin, kun se on kaikissa tuotteissa ja vertailu on mahdollista.

GDA-merkintä ei ainakaan toistaiseksi ole pakollinen ja on ilmiselvää, että valmistaja ei laita sitä tuotteeseen, jonka koostumuksessa olisi kovasti toivomisen varaa. Merkintä löytyy lähinnä sellaisista tuotteista, joita aktiivisesti mainostetaan ravintokoostumuksensa perusteella terveellisiksi. Merkintä löytyy esimerkiksi monista leivistä, joihin on lisätty runsaasti kuituvalmistetta ilman, että täysjyväviljan osuus olisi oleellisesti suurentunut.

Diabeetikon on hyvä pitää mielessä, että GDA-merkinnässä mainittu sokerimäärä ei tarkoita samaa kuin tuotteen kokonaishiilihydraattimäärä. On erittäin valitettavaa, että kokonaishiilihydraattimäärää ei ilmoiteta.


Ostoksilla olevan tarkistuslista

Kun haluat tehdä kaupassa hyviä ja terveellisiä valintoja, käytä alla olevien tuoteryhmien tuotteita valitessasi seuraavia kriteereitä:

Maito ja piimä
  • rasvaton
Jugurtti, viili tms.
  • rasvaton tai vähärasvainen (rasvaa enintään 1%)
  • hiilihydraatteja enintään 12 g / 100 g
Juusto
  • suolaa alle 1,2 %
  • vähärasvainen, rasvaa enintään 17 % tai valmiste, jonka rasva on pehmeää (= rasvaa, jonka sisältämät rasvahapot ovat pääosin kerta- ja monityydyttymättömiä)
Levitettävät rasvat
  • margariinia tai kasvirasvalevitettä, rasvapitoisuus painotavoitteen mukaan, mielellään 60%
Leipä
  • kuitua vähintään 6 %
  • suolaa enintään 0,7 %
Murot, myslit
  • suolaa enintään 1 %
  • rasvaa enintään 5 %
  • sokeria enintään 16 g / 100 g
Liha-, kana-, kala- ja kasvisvalmisteet
  • rasvaa enintään 10 %
  • suolaa enintään 1 %
Lihaleikkeleet
  • täyslihavalmisteet, suolaa enintään 1,8 %
  • leikkelemakkarat, rasvaa enintään 12 %, suolaa enintään 1,6 %
Valmisateriat
  • rasvaa enintään 5 %
  • suolaa enintään 0,8 %


Muista valintoja helpottava Sydänmerkki

Sydänmerkki_isoSydänmerkki on Sydänliiton ja Diabetesliiton yhteinen merkitsemisjärjestelmä. Sydänmerkki auttaa kuluttajaa valitsemaan kaupassa tuotteen, joka on omassa tuoteryhmässään rasvan laadun ja määrän sekä suolan määrän kannalta hyvä valinta. Ravintolassa Sydänmerkki kertoo terveellisestä ateriakokonaisuudesta.

Sydänmerkki voidaan myöntää tuotteille, jotka täyttävät eri tuoteryhmille asetetut vaatimukset. Valmistajan on itse haettava merkin käyttöoikeutta. Ateria saa Sydänmerkin, jos kaikki sen osat täyttävät Sydänmerkkiaterialle asetetut vaatimukset.



Sivua viimeksi päivitetty: 11.4.2017
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje