Vegetarisk kost

Vegetarisk kost, exempelvis lakto-ovo-vegetarisk kost, lämpar sig bra för personer med diabetes. Där ingår inget animaliskt fett, men fiberintaget är stort och blodsockret håller sig därför lättare på en jämn nivå. Dessutom är förhållandet mellan olika näringsämnen bra. Kosten innehåller inte för mycket protein och njurarna belastas alltså inte onödigt mycket. Kolhydratintaget är lagom stort.

Vegankost är också ett bra alternativ för diabetiker, men veganer måste sätta sig grundligt in i matlagningen. Bönor, linser, nötter eller frön bör ingå i den dagliga kosten. Ett bra mått på matlagningskunskaperna är att man kan tillreda varma vegetariska rätter på bönor, linser och soja.

Energiintaget är inget problem vid vegankost om man äter ordentliga måltider plus nötter och frön till mellanmålen. Kosten kan innehålla ganska mycket fett men det gör inte så mycket eftersom det är vegetabiliskt fett.

Vegetarianer bör se till att få i sig tillräckligt med energi och proteiner. Dessutom ska veganer se till att intaget av vitamin B12 och vitamin D, kalcium och järn är tillräckligt stort.

Vitamin B12 ingår inte i vegetariska produkter men det finns i vitaminpreparat och livsmedel berikade med B12.

Det är också viktigt att få i sig tillräckligt med D-vitamin, till exempel genom särskilda D-vitaminpreparat, eftersom vitaminet påverkar hälsan på många olika sätt. Den som äter blandkost får lätt i sig för lite D-vitamin.

Fullkornsprodukter är en viktig järnkälla för vegetarianer. Utbudet på kalciumberikade produkter är stort, till exempel havre- och sojadrycker. Så det är inget problem att tillgodose kalciumbehovet.


Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för statistik och sökfunktion.
Stänga

Kakor (”cookies”)

För att få den här webbplatsen att fungera ordentligt skickar vi ibland små filer till din dator. Dessa filer kallas kakor eller ”cookies”. De flesta större webbplatser gör på samma sätt.

1. Vad är kakor?

Kakorna är små textfiler som sparas på din dator, telefon eller surfplatta när du besöker webbplatsen. Kakorna hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval) under en viss tid. Tanken är att du inte ska behöva göra om inställningarna varje gång du går in på webbplatsen eller bläddrar mellan olika sidor.

2. Hur använder vi kakorna?

På flera av våra sidor används kakor för att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval.)

Vissa videoklipp på webbplatsen använder också kakor för att samla in anonym statistik om hur du hittade dit och vilka videoklipp du har sett.

Kakorna är inte helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, men de gör det lättare för dig att söka information. Du kan ta bort eller blockera kakorna, men i så fall får du vara beredd på att webbplatsen inte fungerar optimalt.

Kakorna används inte för att identifiera dig som person och de insamlade uppgifterna står helt under vår kontroll. Kakorna används bara i de syften som nämns här.

3. Hur du kan kontrollera kakorna

Du kan kontrollera och radera kakor precis som du vill. Läs mer på aboutcookies.org. Du kan ta bort alla kakor som finns på din dator och du kan ställa in webbläsaren så att den inte tar emot några kakor. I så fall måste du eventuellt göra om vissa inställningar varje gång du går in på en webbplats och vissa tjänster och funktioner kanske inte fungerar.

Stänga