Lägg upp en handlingsplan

Lägg upp en handlingsplan för 3–6 månader tillsammans med din läkare och diabetessjuksköterska om blodsockerhalten är över 7 mmol/l på morgonen.
  1. Fundera på dina matvanor: vad är bra, vad vill du för inget i världen inte avstå från och vad behöver ändras.
  2. Lägg upp ett realistiskt mål om du är överviktig.
  3. Skaffa information. Då är det bättre att ta vissa beslut. Rådgör med personalen på din diabetesmottagning. Fundera över vad livsstilsförändringarna innebär för ditt liv.
  4. Med tiden ger små, små men beständiga förändringar i vardagen stora resultat. För en del är det bättre att till exempel sätta i gång och banta snabbt. Då är det viktigt att satsa på att behålla den nya vikten och förhindra upprepad viktuppgång.
  5. Väg dig på en bra våg varje dag när du måste få bukt med vikten. Gå en gång i månaden för vägning och diskussion hos din diabetessjuksköterska. Om det är svårt att komma igång med bantningen kan en lågkaloridiet (VLCD) vara till hjälp. Hör dig för med personalen på diabetesmottagningen.
  6. Bestäm dig för att öka alla former av fysisk aktivitet. Överdriv ändå inte utan försök hitta en motionsform som är både trevlig och hjälper dig att orka bättre. Vardagsmotion är den bästa motionsformen vid bantning. Om du är en ovan motionär är det bäst att ta det lugnt i början och lyssna på kroppen. Satsa på både uthållighetsträning och muskelträning. Det finns många möjligheter: sätt ihop ett eget träningsprogram eller gå på gym. Testa med att föra motionsdagbok och motionera i grupp. Det kan öka motivationen.
  7. Lär dig mäta blodsockret själv. Egenkontrollerna ger mycket mer information än sporadiska tester på mottagningen. Ta reda på hur blodsockret påverkas av motion och mindre mat. Vilken tid på dygnet är blodsockret högt? Vad beror det på?
  8. För en del går det ganska lätt att ändra livsstil, för andra kan det vara mycket svårare. Men om vikten och blodsockret gått upp av din nuvarande livsstil har du goda chanser att göra något åt saken! Det är bara du själv som bestämmer vilka vanor du vill ändra.

Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för statistik och sökfunktion.
Stänga

Kakor (”cookies”)

För att få den här webbplatsen att fungera ordentligt skickar vi ibland små filer till din dator. Dessa filer kallas kakor eller ”cookies”. De flesta större webbplatser gör på samma sätt.

1. Vad är kakor?

Kakorna är små textfiler som sparas på din dator, telefon eller surfplatta när du besöker webbplatsen. Kakorna hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval) under en viss tid. Tanken är att du inte ska behöva göra om inställningarna varje gång du går in på webbplatsen eller bläddrar mellan olika sidor.

2. Hur använder vi kakorna?

På flera av våra sidor används kakor för att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval.)

Vissa videoklipp på webbplatsen använder också kakor för att samla in anonym statistik om hur du hittade dit och vilka videoklipp du har sett.

Kakorna är inte helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, men de gör det lättare för dig att söka information. Du kan ta bort eller blockera kakorna, men i så fall får du vara beredd på att webbplatsen inte fungerar optimalt.

Kakorna används inte för att identifiera dig som person och de insamlade uppgifterna står helt under vår kontroll. Kakorna används bara i de syften som nämns här.

3. Hur du kan kontrollera kakorna

Du kan kontrollera och radera kakor precis som du vill. Läs mer på aboutcookies.org. Du kan ta bort alla kakor som finns på din dator och du kan ställa in webbläsaren så att den inte tar emot några kakor. I så fall måste du eventuellt göra om vissa inställningar varje gång du går in på en webbplats och vissa tjänster och funktioner kanske inte fungerar.

Stänga