Vääriä uskomuksia

Tyypin 2 diabetekseen liittyy monia vääriä ja harhaanjohtavia uskomuksia. Tähän on koottu niistä muutamia oikaisuineen.

Väärin: Tyypin 2 diabetes johtuu liiallisesta sokerinsyönnistä

Oikein: Lääketieteellisissä tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa yhteyttä tyypin 2 diabetekseen sairastumisen ja aiemman sokerin kulutuksen välillä. Sen sijaan tiedetään, että ainakin perintötekijät, lihavuus, raskaudenaikainen diabetes, iän karttuminen, verenpaine, rasva-aineenvaihdunnan häiriöt ja tupakointi vaikuttavat tyypin 2 diabeteksen syntyyn. Runsas sokeripitoisten juomien käyttö lisää lihomisen ja ylipainon riskiä, mikä puolestaan lisää tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Omena
Väärin: Ruokavalio on kunnossa, jos jättää sokerin pois

Oikein: Tyypin 2 diabeetikon ruokavalio voi sisältää pieniä sokerimääriä, ilman että sillä on merkittävää vaikutusta verensokeriin. Tärkeämpää on kiinnittää huomiota ravinnon rasvojen määrään ja laatuun liikapainon pudottamiseksi ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseksi. Myös hiilihydraattipistoisten ruokien laatu ja ruoan kokonaisenergiamäärä ovat tärkeitä: jotta laihtuisi, on syötävä vähemmän kuin kuluttaa.

Omena


Väärin: Verensokerin mittailu eli omaseuranta ei ole tarpeen

Oikein: Hyvä sokeritasapaino on tärkeä asia kaikille diabeetikoille, eikä omasta voinnista voi välttämättä päätellä, millä tasolla verensokeri on. Korkea verensokeri altistaa mm. silmänpohja-, munuais- ja hermostomuutoksille. Se on myös tärkeä sydän- ja verisuonitautien riskitekijä. Verensokerimittausten viikoittainen määrä riippuu mm. sokeritasapainosta, hoidon tavoitteista ja hoitomuodosta.

Omena

Väärin: Verensokerin ongelmat johtuvat yksinomaan ruoasta

Oikein: Tyypin 2 diabeetikon verensokerin ongelmat eivät johdu pelkästään ruoasta vaan myös maksan tuottamasta sokerista. Kun insuliini ei hoida tehokkaasti tehtäväänsä eli kuljeta veressä olevaa sokeria kudoksiin, maksa tulkitsee tilanteen siten, että sokeria ei ole riittävästi ja tuottaa sitä lisää itse. Laihtuminen parantaa insuliinin tehoa ja vähentää maksan sokerintuotantoa.

Omena


Väärin: Tyypin 2 diabetes on vanhusten sairaus

Oikein: Yli puolet tyypin 2 diabeetikoista on yli 65-vuotiaita, mutta tautiin voi sairastua jo huomattavasti nuorempana, jopa lapsena. Yli 40-vuotiaana sairastuneilla on yleensä tyypin 2 diabetes. Ei kuitenkaan aina: osalla tyypin 2 diabeetikoiksi diagnosoiduista tauti osoittautuukin myöhemmin tyypin 1 diabetekseksi. Tällöin insuliinin eritys ehtyy kokonaan ja tarvitaan pysyvää insuliinihoitoa.

Omena

Väärin: Välipalojen syöminen on tarpeellista

Oikein: Tyypin 2 diabeetikoilla verensokeri pyrkii olemaan pikemminkin liian korkea kuin liian matala. Siksi välipaloja ei yleensä tarvita. Toisaalta niiden syömisestä ei ole haittaakaan, jos vähentää muuta ruokaa vastaavasti niin, että ravinnon kokonaisenergiamäärä pysyy sopivana. Nälkää pois pitävä välipala voi olla tarpeen silloin, jos aterioiden väli jää liian pitkäksi. Liikuntatilanteissa verensokeri voi etenkin normaalipainoisilla, diabeteslääkitystä käyttävillä laskea liian alas, ja silloin on myös hyvä syödä pieni välipala.

Omena

Väärin: Öljy on kevyttä

Oikein: Öljy on kaikkein energiapitoisin elintarvike: se on 100-prosenttista rasvaa. Mielikuva keveydestä syntyy ehkä siitä, että öljyissä on paljon sydämelle ja verisuonille välttämättömiä, hyviä rasvahappoja. Nekin ovat kuitenkin runsaskalorisia, eikä öljyä siksi pidä lorauttaa ruokaan mielin määrin. Kun öljyä käyttää esimerkiksi salaatinkastikkeissa tai ruoanlaitossa, kannattaa vastaavasti jättää kovaa rasvaa pois muualta. Voi esimerkiksi ottaa vain vähän liharuokaa ja käyttää vain kohtuullisesti rasvattomia maitovalmisteita. Hallittu öljyn käyttö on hyväksi sydämelle ja verisuonille!

Omena

Väärin: Sokerittomat tuotteet eivät nosta verensokeria

Oikein: Ns. sokerittomat tuotteet eivät sisällä tavallista sokeria, mutta sen sijaan niissä voi olla hedelmäsokeria tai muita verensokeriin vaikuttavia makeutusaineita. Lisäksi leivonnaisissa on jauhoja, jotka myös sokeristuvat elimistössä. Vain keinotekoiset makeuttajat (mm. aspartaami, asesulfaami K ja sukraloosi) ja esimerkiksi niillä makeutetut juomat eivät nosta verensokeria. On hyvä muistaa, että ns. sokeriton leivonnainen voi sisältää rasvaa enemmän kuin tavallinen leivonnainen.


Tulosta tämä sivu
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje