Tutkimusuutisia

2.8.2012

Valkoinen riisi on mahdollisesti diabeteksen riskitekijä

Paljon valkoista riisiä päivittäin syövät saattavat sairastua aikuistyypin diabetekseen muita herkemmin, tuore tutkimus vihjaa. Valkoisen riisin diabetesvaikutus liittynee sen kykyyn nostaa veren sokeripitoisuus nopeasti korkeaksi. Tällaiset korkean glykeemisen indeksin ruoat on yhdistetty diabetesriskiin aiemminkin.

Yhdysvaltalaistutkijat tulivat tulokseensa yhdistettyään neljän aikaisemman tutkimuksen aineistot, jotka yhteensä koostuivat 350 000 miehen ja naisen seurantatiedoista. Tutkimusten seuranta-ajat vaihtelivat neljästä kahteenkymmeneenkahteen vuoteen ja niiden aikana 13 000 osallistujaa sairastui aikuistyypin diabetekseen.

Tutkijat arvioivat aikuistyypin diabeteksen riskin suurenevan noin kymmenen prosenttia jokaista päivittäistä 150 gramman riisiannosta kohden. Runsas valkoisen riisin syöminen liittyi kuitenkin diabetesriskiin lähinnä aasialaisväestöissä, joiden ruokavaliossa riisi on keskeinen. Todennäköisesti samanlainen yhteys havaittaisiin länsimaissa, jos riisinkulutus olisi suurempaa.

Aasialaisten ruokavalio on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä ja entistä useammat syövät korkean glykeemisen indeksin ruokia kuten vaaleaa leipää, leivonnaisia ja sokerijuomia. Yhdistettynä liikunnan vähentymiseen ja elintason nousuun ruokavalion muuttuminen voikin selittää osin myös valkoiseen riisiin nyt liitetyn diabetesriskin.

Tutkimus julkaistiin British Medical Journalissa.

Uutispalvelu Duodecim
(BMJ 2012;344:e1454)
http://www.bmj.com/content/344/bmj.e1454


Palaa otsikoihin



Tulosta tämä sivu
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä