Liikunta

fillari2

Kehon hyvinvointi on riippuvainen liikkeestä. Liike ravitsee kehoa, kohottaa vireystilaa ja antaa voimia arjessa jaksamiseen. Sopivasti annosteltu liikunta tarjoaa elämänhalua ja toimintakykyä eli laatua elämään.

Liikunnasta on erityisen paljon hyötyä tyypin 2 diabeteksen hoidossa, sillä liikunta kohentaa kaikkia metabolisen oireyhtymän osatekijöitä.

Liikunta

  • parantaa veren rasva-arvoja
  • alentaa verenpainetta
  • pienentää veren hyytymisriskiä
  • auttaa painonhallinnassa
  • tehostaa sokeriaineenvaihduntaa.


Kannattaa muistaa, että vaikka liikunnan lisääminen ei laihduttaisikaan, se vaikuttaa myönteisesti kehon koostumukseen: lihasmassa lisääntyy ja rasvan osuus vähenee. Muutos kehon koostumuksessa parantaa insuliiniherkkyyttä ja tehostaa sokeriaineenvaihduntaa.

Lisätietoa:

Tilaa Diabetesliiton opas: Aikuistyypin diabetes & liikunnan matkaopas
http://www.pienipaatospaivassa.fi
UKK-instituutti, Tietoa terveysliikunnasta
Sydänliiton liikuntasivut
Liikunnan Käypä hoito -suositus (laita hakusanaksi "liikunta")



Tulosta tämä sivu
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä