Liikunta

sulkapalloRasittava, noin tunnin kestävä liikunta laskee verensokeria sekä liikunnan aikana että vielä useita tunteja liikunnan jälkeen. Verensokerin liiallisen laskun voi estää vähentämällä insuliiniannosta tai nauttimalla hiilihydraattipitoista ruokaa tai välipalan ennen liikuntaa, tarvittaessa myös sen aikana ja/tai jälkeen.

Ennen liikuntaa

  • Pistä mahaan tai pakaraan. Älä pistä insuliinia liikunnassa rasittuvaan raajaan.
  • Vähennä tarvittaessa pikainsuliiniannostasi 20–30 % ennen liikuntaa.
  • Jos verensokeri on normaali (4–7mmol/l) ennen liikuntaa, syö noin 20 grammaa hiilihydraattia ennen kuin aloitat liikunnan.
  • Ota mukaasi hiilihydraattipitoista juotavaa tai syötävää liian matalan verensokerin varalta.
  • Muutaman päivän tai viikon kestävään liikuntasuoritukseen (esimerkiksi vaellukseen) voit varautua pienentämällä pitkävaikutteisen glargiini-insuliinin annosta 20–30 % jo 2–3 päivää ennen liikuntasuorituksen alkua. Detemir- ja NPH-insuliinia kannattaa vähentää 20 % liikuntaa edeltävinä aamuina.

Liikunnan aikana

  • Syö 20 grammaa hiilihydraattia tunnin välein yli tunnin kestävän liikunnan aikana. Ota huomioon liikunnan rasittavuus.
  • Mittaa tarvittaessa verensokerisi.

Liikunnan jälkeen

  • Mittaa verensokerisi 1–2 tunnin kuluttua pitkäkestoisen liikunnan jälkeen ja ennen nukkumaan menoa tai jos sinulla on insuliinituntemuksia.
  • Nauti ylimääräinen välipala liikuntasuorituksen jälkeen, jos et ole vähentänyt liikunnan aikana vaikuttavan insuliinin annosta. Syö monipuolinen iltapala, joka sisältää sekä hiilihydraatteja että proteiineja.
  • Rankan, pitkäkestoisen liikunnan jälkeen yötä vasten pistettävää pitkävaikutteista detemir- ja NPH-insuliinia kannattaa vähentää 10–20 %, jos syöt vain tavanomaisen iltapalasi (et siis tavallista enemmän) tai jos olet aiemmin todennut, että verensokerisi laskee helposti liian alas.
  • Jos käytössäsi on glargiini-insuliini, voit kokeilla sen annoksen tilapäistä pienentämistä (10–20 %) liikunnan yhteydessä.

Huom! Liikuntaa ei saa harrastaa sairaana. Jos verensokeri on korkealla sairauden vuoksi ja jos veressä on happoja, hoitona on aina insuliiniannoksen lisääminen, ei liikunta.


Lue lisää:
Liikunnanohjaaja Noora Smolanderin opinnäytetyö 2014 "Kilpaurheilu ja tyypin 1 diabetes - kokemuksia urheilijoilta"

Tulosta tämä sivu
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä