Liikunta

sulkapalloRasittava, noin tunnin kestävä liikunta laskee verensokeria sekä liikunnan aikana että vielä useita tunteja liikunnan jälkeen. Verensokerin liiallisen laskun voi estää vähentämällä insuliiniannosta tai nauttimalla hiilihydraattipitoista ruokaa tai välipalan ennen liikuntaa, tarvittaessa myös sen aikana ja/tai jälkeen.

Ennen liikuntaa

  • Pistä mahaan tai pakaraan. Älä pistä insuliinia liikunnassa rasittuvaan raajaan.
  • Vähennä tarvittaessa pikainsuliiniannostasi 20–30 % ennen liikuntaa.
  • Jos verensokeri on normaali (4–7mmol/l) ennen liikuntaa, syö noin 20 grammaa hiilihydraattia ennen kuin aloitat liikunnan.
  • Ota mukaasi hiilihydraattipitoista juotavaa tai syötävää liian matalan verensokerin varalta.
  • Muutaman päivän tai viikon kestävään liikuntasuoritukseen (esimerkiksi vaellukseen) voit varautua pienentämällä pitkävaikutteisen glargiini-insuliinin annosta 20–30 % jo 2–3 päivää ennen liikuntasuorituksen alkua. Detemir- ja NPH-insuliinia kannattaa vähentää 20 % liikuntaa edeltävinä aamuina.

Liikunnan aikana

  • Syö 20 grammaa hiilihydraattia tunnin välein yli tunnin kestävän liikunnan aikana. Ota huomioon liikunnan rasittavuus.
  • Mittaa tarvittaessa verensokerisi.

Liikunnan jälkeen

  • Mittaa verensokerisi 1–2 tunnin kuluttua pitkäkestoisen liikunnan jälkeen ja ennen nukkumaan menoa tai jos sinulla on insuliinituntemuksia.
  • Nauti ylimääräinen välipala liikuntasuorituksen jälkeen, jos et ole vähentänyt liikunnan aikana vaikuttavan insuliinin annosta. Syö monipuolinen iltapala, joka sisältää sekä hiilihydraatteja että proteiineja.
  • Rankan, pitkäkestoisen liikunnan jälkeen yötä vasten pistettävää pitkävaikutteista detemir- ja NPH-insuliinia kannattaa vähentää 10–20 %, jos syöt vain tavanomaisen iltapalasi (et siis tavallista enemmän) tai jos olet aiemmin todennut, että verensokerisi laskee helposti liian alas.
  • Jos käytössäsi on glargiini-insuliini, voit kokeilla sen annoksen tilapäistä pienentämistä (10–20 %) liikunnan yhteydessä.

Huom! Liikuntaa ei saa harrastaa sairaana. Jos verensokeri on korkealla sairauden vuoksi ja jos veressä on happoja, hoitona on aina insuliiniannoksen lisääminen, ei liikunta.


Lue lisää:
Liikunnanohjaaja Noora Smolanderin opinnäytetyö 2014 "Kilpaurheilu ja tyypin 1 diabetes - kokemuksia urheilijoilta"

Tulosta tämä sivu
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje