Ruokavalio, liikunta, laihdutus

15.11.2010

Ikäihmisen laihtuminen on hälytysmerkki

Diabetes 11/2010

KRISTA KORPELA-KOSONEN

Painonhallinta ja ylipainon karttaminen ovat työikäisen väestön keskeisiä ravitsemuksellisia haasteita. Ikäihmisille laihdutuskuureja ei suositella. Päinvastoin, ikääntyneen laihtuminen on aina hälytysmerkki, johon pitää pikaisesti puuttua.

Hyvä ravitsemus on terveyden ja hyvinvoinnin edellytys elämänkaaren kaikissa vaiheissa. Ikääntyneillä ihmisillä hyvä ravitsemus ylläpitää terveyttä, toimintakykyä ja elämänlaatua, nopeuttaa sairauksista toipumista sekä edesauttaa kotona pärjäämistä.

Ikääntyneiden ravitsemuksen ongelmat ovat erilaisia kuin työikäisten. Siinä missä työikäiset tuskailevat liikakilojensa kanssa, on iäkkään ihmisen, erityisesti yli 75-vuotiaan, suurin ravitsemuksellinen riski liian vähäinen energiansaanti ja laihtuminen.

Ikäihmisen ravitsemuksen ja ravitsemustilan arvioinnissa painon säännöllinen seuranta on keskeisellä sijalla. Ikääntyneen laihtuminen on aina hälytysmerkki, johon pitäisi heti puuttua ja jonka syy tulisi selvittää. Mitä vanhemmasta ihmisestä on kyse, sitä nopeammin painonlaskuun tulisi reagoida. Erityisen huolestuttavaa on spontaani, tahaton laihtuminen.

Laihtumisen vaaroista tarvitaan lisää tietoa

- Ikäihmiset eivät yleensä tiedä, että äkillinen laihtuminen on haitallista, ikääntyneiden ravitsemuksen asiantuntija, projektijohtaja Merja Suominen Suomen muistiasiantuntijat ry:stä sanoo.

Kun on vuosia saanut valistusta painonhallinnan ja ylipainon välttämisen tärkeydestä, ihminen voi vielä vanhanakin iloita yhtäkkiä keventyneestä olemuksestaan ja karisseista kiloistaan.

- Tästä asiasta iäkkäät tarvitsisivat vielä lisää tietoa ja ohjausta, Suominen huomauttaa.

Hänen mukaansa paras tapa seurata omaa painoa on säännöllinen punnitus. Sen voi hyvin tehdä itse aivan tavallisella kotivaa'alla. Jos puntarin lukemat näyttävät jatkuvasti vain pienenevän, asia vaatii huolellista selvittelyä terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa.

Laihtumisen takaa voi selvittelyssä paljastua monia syitä. Painon putoaminen voi olla seurausta tulehduksesta tai vakavasta sairaudesta. Syynä voivat olla myös ongelmat kaupassa käymisessä tai ruuanlaitossa. Joskus selviää, että iäkäs ihminen ei vain enää muista syödä riittävästi ja riittävän usein.

Monet iäkkäiden yleisesti käyttämistä lääkkeistä voivat olla osasyynä laihtumiseen, sillä ne voivat aiheuttaa esimerkiksi pahoinvointia tai ruokahaluttomuutta. Siksi lääkityksen ja lääkkeenoton ajoituksen tarkistaminen on paikallaan aina, kun ikäihmisen paino laskee tahattomasti.

Lihaskato heikentää toimintakykyä

Edes selvästi ylipainoisen iäkkään ihmisen laihtuminen ilman syytä ei ole hyvä asia.

- Varsinaisia laihdutuskuureja ei suositella lainkaan, vaan iäkkään ihmisen laihduttamiseen pitää aina suhtautua äärimmäisen varovaisesti, Merja Suominen korostaa.

Samaa mieltä on ravitsemusterapeutti Eliina Aro Diabetesliitosta.

- Ikääntynyt diabeetikko ei saisi laihduttaa. Jos se on välttämätöntä, laihdutuksen pitää olla hyvin ohjattua ja kontrolloitua. Laihtuessa menetetään aina rasvakudoksen ohella myös lihaskudosta, mikä huonontaa iäkkään ihmisen toimintakykyä. Toiminta- ja liikuntakyvyn heikkeneminen vievät myös diabeteksen hoitoa huonompaan tilanteeseen, Aro selittää.

Laihduttamisen sijaan ylipainoinen ikäihminen voi pyrkiä estämään painon kohoamisen entisestään hyvin suunnitellun ruokavalion ja liikunnan avulla. Jos liikunnan lisääminen on mahdollista, se edistää myös lihaskunnon ja toimintakyvyn säilymistä.

Iäkkään ihmisen liiallista laihtumista hoidetaan lisäämällä energian saantia. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä rasvan määrän lisäämistä ruuassa.

- Rasvan laadun kanssa ei tässä tilanteessa tarvitse olla kovin tarkkana. Öljy, kerma ja juusto käyvät yhtä lailla, Eliina Aro toteaa.

Monipuolista ja nautittavaa ruokaa

Muutenkin ikääntyessä on jo lupa höllentää työiässä omaksutuista terveellisen ruokavalion normeista.

- Jos esimerkiksi täysmaito maistuu ruuan kanssa paremmalta kuin rasvaton maito, sen voi vallan hyvin ottaa säännölliseen käyttöön, Merja Suominen kannustaa.

Suominen oli mukana laatimassa ikääntyneiden äskettäin uudistettuja ravitsemussuosituksia. Hän pitää tärkeänä, että ikäihmisen ruoka olisi monipuolista, värikästä ja nautittavaa.

Myös säännöllinen ateriarytmi ja riittävä aterioiden lukumäärä ovat tärkeitä etenkin silloin, kun iäkäs ihminen sairastaa diabetesta.

- Verensokeriin tulee sitä suuremmat heittelyt, mitä pidemmät ateriavälit ovat. Päivän ruokien jakaminen noin viidelle aterialle on hyvä käytäntö, Eliina Aro opastaa.

Huomio riittävään proteiinin saantiin

Merja Suominen neuvoo kiinnittämään erityistä huomiota riittävään proteiinin saantiin. Liian vähäinen proteiinin saanti on hänen mukaansa hyvin yleistä iäkkäillä ihmisillä. Hyviä keinoja turvata proteiinin saantia on sisällyttää lihaa, kalaa tai kananmunaa päivän pääaterioille, käyttää leivän päällä juustoa ja leikkeleitä sekä nauttia ruokajuomana maitoa tai piimää.

Suomisen toiveena on, että ikääntyneiden käyttöön saataisiin helppolukuisia ja helposti ymmärrettäviä annoslaskureita tai -kuvia, joiden avulla proteiinin saantia voisi arvioida. Tällaisia iäkkään ihmisen hyvää ravitsemusta turvaavia apuvälineitä suunnitellaan Suomen muistiasiantuntijat ry:n projektissa, jossa kehitetään käytäntöjä tukea ikäihmisen kotona pärjäämistä ja ravitsemuksesta huolehtimista.

Suominen muistuttaa myös säännöllisestä D-vitamiinilisän käytöstä. Uusissa ikääntyneiden ravitsemussuosituksissa suositellaan, että kaikki yli 60-vuotiaat käyttäisivät D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Sopiva päivittäinen annostus on 20 mikrogrammaa.

Riittävä D-vitamiinin saanti lisää luun mineraalipitoisuutta ja parantaa lihaskoordinaatiota sekä vähentää ikäihmisten kaatumisia ja luunmurtumia. Se saattaa vaikuttaa myönteisesti myös vastustuskykyyn.


Huolehdi hyvästä ravitsemuksesta

Pyri syömään monipuolisesti ja vaihtelevasti. Kiinnitä erityistä huomiota proteiinin saantiin: nauti ruokajuomana maitoa tai piimää, syö pääaterioilla aina lihaa, kalaa tai kananmunaa ja käytä leivän päällä juustoa tai leikkeleitä.

Noudata säännöllistä ateriarytmiä. Nauti joka päivä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Muista myös juoda riittävästi. Ikääntyessä janontunne heikkenee, joten juomisessa on hyvä noudattaa samanlaista säännöllisyyttä kuin syömisessäkin.

Älä unohda nautintoa. Syömisen tulee olla mukavaa ikääntymisestä ja sairauksista huolimatta.

Varmista riittävä D-vitamiinin saanti. Yli 60-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ympäri vuoden.

Seuraa painoasi säännöllisesti. Jos huomaat selvästi laihtuneesi, etsi siihen syitä yhdessä terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa.


Palaa otsikoihin



Tulosta tämä sivu
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä